2012. június 8., péntek

Fonalfestés otthon, tepsiben - lépésről lépésre

Régebben csak lábosban festettem fonalat, de egyre jobban tetszik a tepsis módszer, leírom, hogy csinálom.

Amire szükségem van:
  • gyapjúfonal
  • ecet vagy citromsav
  • ételfesték vagy gyapjúfesték
  • tepsi
  • alufólia
  • csőrös flakonok vagy kisebb befőttesüvegek
A fonalat feltekerem motringba. Erre a célra lehet kapni külön segédeszközt (motollát), de anélkül is meg lehet csinálni, pl. egy szék háttámlájára tekerve a fonalat. Ill. magunk is gyárthatunk motollát. Nekem szerencsém volt, anyukámtól megörököltem azt a motollát, amit apukám csinált neki még vagy 40 éve :-)




Egy nagy vödörbe/tálba teszek 1 evőkanál citromsavat vagy ecetet (20%-osat, vagy ha nem ilyen tömény, akkor több kell belőle) és felöntöm meleg vízzel, én a legmelegebbel szoktam, ami jön a csapból. Elkeverem a citromsavat a vízben, majd óvatosan a víz alá nyomom a fonalat. Az a cél, hogy a víz teljesen belepje. Min. fél órát, de akár egy éjszakát is bent hagyom a fonalat a citromsavas/ecetes vízben.

Elkészítem a festéket. Felveszek egy gumikesztyűt, ha nem felejtem el. Ha elfelejtem, akkor mindenki tudja, hogy éppen festettem :-) Én por állagú ételfestéket használok, ami nagyon tömény. Létezik még krém meg folyékony állagú is, kinek melyik szimpatikus, ill. mit tud beszerezni. A három alapszínt (sárga, piros, kék) szeretem külön kis csőrös flakonokban (pl. üres üvegmatrica festékes flakon) feloldani. Viszonylag tömény oldatot szoktam csinálni, 1 púpos evőkanál festéket teszek egy 80 ml-es flakonba, majd felöntöm meleg vízzel és jól összerázom. A nagyobb csőrös flakonokban pedig keverni szoktam a színeket. Ehhez először a flakonba teszek 1 evőkanál citromsavat/ecetet, majd kb. félig töltöm vízzel, és a kívánt színt eléréséig csepegtetek a kis flakonokból. Nekem így könnyebb adagolni a festéket, csak egyszer kell feloldani a port :-) Természetesen a csőrös flakonok helyettesíthetők bármilyen tálkával, befőttesüveggel. Hasznos, ha van teteje az edénynek, mert ha marad a festékből, akkor el tudjuk tenni.


Jelenleg ilyen csőrös flakonjaim vannak, a bal kettőt kreatív boltban, a jobb szélsőt cukrász nagykerben vettem, ketchupos flakonként árulják.

Következhet a festés! A tepsibe szoktam tenni egy sütőpapírt, erre teszem rá a kinyomkodott fonalat (azaz még vizes, de már nem csöpög). Ha hosszabb egybefüggő részeket szeretnék, akkor úgy rendezem el a fonalat, hogy a kör érvényesüljön, ha ez nem szempont, akkor csak valahogy beleteszem :-) Jöhet a festék a csőrös flakonból vagy üvegből, amiben feloldottuk. Ennél a módszernél fontos, hogy legyen citromsav/ecet a feloldott festékben is! Óvatosan megnyomkodom a festékes részt, hogy az aljára is jusson, legtöbbször ez nem elég, hanem külön kell az alsó részre is festéket tenni. Ha egy színből szükségem van világosabbra és sötétebbre is, akkor a sötétet szoktam először megcsinálni, és nem használom el az összes festéket, hagyok a flakonban egy pár ujjnyit. Ezt felöntöm vízzel, azaz felhigítom és így biztos ugyanaz lesz a szín, nem kell még egyszer kikeverni. Persze fordítva is lehet, kikeverek egy nekem tetsző színt, majd egy másik edénybe először 1 cseppet/kanállal teszek, majd kettőt, hármat és így tovább.






 

Ha befejeztem a festést, alufóliával lefedem a tepsit, és beteszem a sütőbe 150 C fokra kb. fél órára, majd elzárom a sütőt, és hagyom ott kihűlni - ez több óra is lehet. Mivel jó vizes a fonal, nem kell attól félni, hogy baja lesz a 150 foktól, ugyanis a víz 100 foknál többre nem tud melegedni, azaz a fonalat se engedi 100 foknál többre felmelegedni. (persze ha több órát lenne bent a sütőben, akkor elpárologna a víz és ez már nem lenne igaz)

A kihűlt fonalat kézzel kimosom gyapjúmosószeres vízben, kb. háromszor átöblítem. Nagyon ritkán fordul elő, hogy ereszti a színét, ilyenkor túl sok festéket tettem, nem tudta mindet felvenni a fonal. A motringot beleteszem egy párnahuzatba vagy mosóhálóba, és kicentrifugálom a mosógépben, majd kiteregetem száradni. Száradás után feltekerem gombolyagba és már kész is! Ugye nem is olyan bonyolult? :-))

u.i. Ez a sárga fonal megszáradva mégsem tetszett annyira, így lábosban megmerítettem még a türkiz festékben. Ahol sötétebb sárga volt, ott nagyon zöld lett, ahol meg halvány sárga, ott maradt türkiz.






12 megjegyzés:

  1. köszi a részletes leírást!
    por alakú ételfestéket hol veszel?
    én itt csak folyékonyt kaptam 5 frank darabja, és hát elég kevés. így ez azért horror kísérletezni :) és amilyen színt látok a vízben, vagy hogy is mondjam, olyan erős lesz a szín a fonalon is?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Cukrász nagykerben vettem a por ételfestéket, 200g-os dobozban árulják, iszonyú sokáig elég. Szívesen küldök Neked belőle, hogy tudj kísérletezni :-) Egy borítékban simán elmegy szerintem.

      A második kérdésed már nehezebb dió. A fonal színe függ majd attól is, hogy milyen a fonal, mennyire képes felvenni a festéket, szóval erre nincs kész recept, mert fonalanként más színt eredményezhet ugyanaz a festőlé. Nyilván ha nagyon sötét a festékes víz, akkor sötét lesz a fonal is, meg fordítva, a lényeg, hogy próbálkozni kell! :-))

      Törlés
  2. köszönöm :)
    nagyon kedves vagy. gondolkodom, ide a levél is sokba kerül. esetleg a nyári szünetben utánakeresek, ha otthon leszünk ;)

    VálaszTörlés
  3. Azért egy normál levél csak nem kerül olyan sokba. Nyáron is szívesen adok ám, nem csak most! :-)

    VálaszTörlés
  4. jólvanjólvan :)
    írsz egy privit ide?
    muzsi19@gmail.com

    VálaszTörlés
  5. szuper ez a tutoriál:) köszi:)
    érdekelne engem is az ételfesték? hol lehet beszerezni és mennyibe kerül?
    Nekem Ashford porfestékem van,de csak kis tasakok, abból nagyon drága lenne egy evőkanálni:( köszi előre is:)
    timea pont kucsera kukac gmail . com

    VálaszTörlés
  6. megérkezett a festék, köszönöm! ma teszünk próbát :)

    VálaszTörlés
  7. köszönöm a részletes leírást. lehet megpróbálom én is :)))

    VálaszTörlés
  8. Zsófi, a hosszan színátmenetest hogy fested? mert nem jövök rá a titkára:)

    VálaszTörlés
  9. Szia! Most találtam rá erre a posztra! Nagyon szuper! Rendeltem festéket a Vaterán. Lehet ma fel is adják. Már alig várom, hogy nekiugorjak :-D kb 600 gr gyapjúfonalam van, hosszú színátmenetesre szeretném festeni. Jól gondolom , hogy ebben az esetben le kell tekerjek megfelelő hosszakat a fonalból és ezeket az egységeket kell a különböző színekkel megfestenem?
    Előre is köszönöm a válaszodat :-D

    VálaszTörlés
  10. pamutzsinórt is befogja vajon az ételfesték? köszönöm a választ!

    VálaszTörlés
  11. Univerzális festékszinezővel lehet fonalat festeni?

    VálaszTörlés