2012. június 12., kedd

Növényi festés - csillagfürt



Elkészült az első növényi festésem! Elméleti szinten már régóta megy :-) főleg karácsony óta, amikor is megkaptam Dorothea Fischer könyvét, ami nagyon részletes recepteket, leírásokat tartalmaz.

A fonalat, ill. szalaggyapjút beáztattam a hidegpácba ("Kaltbeize AL nach J. Harborth"), amit tavaly vettem Németországban. Több helyen is olvastam, hogy tökéletesen helyettesíti a forró pácot, de mivel még egyiket se próbáltam, így ezt nem tudom megítélni.

A gyerekekkel együtt szedtünk lila virágú csillagfürtöt a mezőn (legalábbis úgy gondolom, hogy az volt, nem vagyok túl jó biológiából :-)), az egész növényt, nem csak a virágját. Pár cm-es darabokba vágtam fel az egészet, majd betettem egy lábosba és felöntöttem vízzel. Hagytam ázni pár órán át, majd elkezdtem melegíteni, ill. forraltam 1 óra hosszáig. A férjem ekkor el akart menekülni itthonról, szerinte nagyon büdös volt :-) Hagytam kihűlni, majd leszűrtem a levét (ami ekkor sötétzöld volt), a növényi részeket pedig egy textilpelusban fogtam össze.


A zöld levet, benne az összekötött textilpelussal újra elkezdtem melegíteni, majd beletettem a lecsöpögtetett fonalat és szalaggyapjút. Szinte azonnal magukba szívtak egy jó adag zöldet, olívazöldnek tűnt, egész sötétnek (nedvesen persze jóval sötétebb). Kb. 1 órán át forraltam a fonalat és gyapjút a festéklében, de nem nagyon vettem észre, hogy változott volna a színe. Hagytam kihűlni a lábosban az egészet, majd kinyomkodtam és elkezdtem kiöblíteni. Nagyon sok festék kijött a fonalból és a gyapjúból is, eléggé meg is ijedtem, hogy mi lesz, ha nem marad benne semmi szín. Dorothea Fischer azt írja, hogy pár öblítés után érdemes kb. 10 percig ecetes vízben áztatni a megfestett dolgokat, gondoltam ez biztos segít. Így utólag már azt mondom, hogy kár volt, mert az ecet (ill. esetemben a citromsav) megváltoztatta a színt, sokkal barnásabb lett, mint volt. Viszont utána tényleg alig eresztették a színüket. Betettem a fonalat és a gyapjút is (együtt) egy párnahuzatba, kicentrifugáltam a mosógépben és mentek száradni.

A maradék zöld levet kitettem az erkélyre és két nappal később újra elővettem, festettem vele még egy adagot, ugyanolyan fonalat, ill. szalaggyapjút. Már jóval kevesebb szín volt a növényben, mint első alkalommal, viszont picit más árnyalatot kaptam, sárgásabb zöldet. Az öblítésnél most kipróbáltam, hogy ecet nélkül is sikerül-e megtartani a színt, és igen!

Nagyon élveztem a növényi festést, már alig várom, hogy újra telerakjam a fazekat valamivel. Legközelebb talán a nyírfa levele kerül sorra, de az is lehet, hogy végre virágoznak a dáliák az erkélyen és őket veszem előre...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése